DE SPIEGEL UIT VENETIË
di 26 en wo 27 sep, 20.15 u. Stadsschouwburg
Ter gelegenheid van het Andriessen/De Klerk Festival 2017 komt de Haarlemse Opera i.s.m. het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen met de theaterpremière van deze komische opera van Hendrik Andriessen. Het voorprogramma wordt verzorgd door Frank Groothof met De Heksenjongen en aan de vleugel Andrew Wise.

Hendrik Andriessen schreef deze komische eenakter in de jaren 1963/1964 voor het ensemble van de Nederlandse Opera op een libretto van de bekende Nederlandse schijfster en historica Hélène Nolthenius (1920-2000). In 1967 zond de KRO dit ‘muzikale tafereel’ uit op tv. Het speelt zich af rond de Muiderkring in 1630 en was daarom opgenomen op het Muiderslot. Daarna is de opera nog wel concertant uitgevoerd maar niet meer in zijn complete vorm te zien geweest.

Synopsis
Het stuk speelt in 1630 rond de Muiderkring, een gezelschap van aristocratische kunstkenners. Voor de jonge componist Dirk Sweelinck (zoon van Jan Pieterszoon) echter zijn het een stelletje rijke snobs. Toen hij in Amsterdam werkte, kenden ze hem niet. Maar nu hij in Italië furore maakt, willen ze hem binnen halen als hun ontdekking. Tegen zijn zin verschijnt hij op het slot om een nieuwe Venetiaanse spiegel te overhandigen die hij heeft meegenomen van zijn muziekreis door Italië. Sweelinck wil de rijke dilettanten een lesje leren. Via allerlei komische verwikkelingen dreigt de situatie te escaleren en wordt de Muiderkring een spiegel voorgehouden. De wijze waarop gastheer en Drost P.C. Hooft de aanwezigen weet te verzoenen, laat zien dat hij toch meer is dan de rijke snob waar Sweelinck hem voor hield.

Muziek: Hendrik Andriessen (1891-1981)
Libretto: Hélène Nolthenius (1920-2000)
Regie: Albert Bonnema
Muzikale leiding: Andrew Wise
Orkest: Holland Symfonie Orkest
Solisten:
master studenten en oud-studenten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en twee jonge Nederlandse zangers (zie rolverdeling)
Decorontwerp: Hugo Moens

rolverdeling “De Spiegel uit Venetië”
Pieter Cornelisz. Hooft, Drost van Muiden: Jokke Martens, bariton
Leonora, zijn vrouw, drostin: Lisa Willems, alt
Mr. Dirk Sweelinck, musicus: Erik Slik, tenor
Maria Tesselschade: Margaretha Köllner, sopraan
Francisca Duarte: Kathleen Merken, alt
Roemer Visscher: Sam Eggenhuizen, bas
Clarijn, kamermeisje: Seie Goris, sopraan (26 sep) en Astrid Joos, sopraan (27 sep)
Floris-Jan, stadspijper te Amsterdam: Lars Corijn, tenor

Productie van de Stichting Haarlemse Opera in samenwerking met de Andriessen/De Klerk Stichting en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.

Paul Haenen is om medische redenen langere tijd uit de running en heeft zich moeten afmelden voor de uitvoering van de opera íde Rampenvrouwí op 26 en 27 september in de Stadsschouwburg van Haarlem. Als Margreet Dolman zou hij met pianist Willem Jeths het voorprogramma van de opera íde Spiegel uit Venetië voor zijn rekening nemen. De organisatie heeft Frank Groothof bereid gevonden een vervangend voorprogramma te verzorgen met Andrew Wise aan de piano.
Frank Groothof brengt op zijn onnavolgbare wijze De heksenjongen. Dit is gebaseerd op het thema van Goethe’s Faust en is een toegankelijk en meeslepend sprookje over wat je allemaal kunt verliezen op jacht naar rijkdom. De betoverende melodieën van Moussorgski’s, Schilderijententoonstelling’ die het verhaal begeleiden, worden op de piano vertolkt door Andrew Wise.

Toegang: Gouden rang € 35 / 1e rang € 32 / 2e rang € 28 / 3e rang € 25
De kaartverkoop verloopt via de Philharmonie / Stadsschouwburg Haarlem. Klik hier voor kaarten.
Locatie: Stadsschouwburg Haarlem, Wilsonplein 23, 2011 VG Haarlem

Albert Bonnema
Andrew Wise

De Brits/Belgische dirigent Andrew Wise was verbonden aan de operahuizen van Antwerpen, Kopenhagen en aan de Nederlandse Reisopera. Hij trad op als gastdirigent van o.a. het Deens Radiokoor, het Vlaams Radiokoor, de Opera van Göteborg en het Göteborg Symfoniker. Tot december 2016 was hij chef-dirigent en artistieke leider van de Nederlandse Händelvereniging. Bij de Haarlemse Opera was Andrew muzikale leider van Torrentius en van Verona aan het Spaarne. Momenteel is hij verbonden aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.

De Friese tenor Albert Bonnema geboren in Tzummarum (1956) en nu woonachtig in Haarlem, studeerde aan het Sweelink Concervatorium in Amsterdam bij Cora Canne Meijer en daarna bij de beroemde tenor Nicolai Gedda. Nadat hij jaren hoofdrollen zong in klassieke operettes was hij 5 seizoenen vast verbonden aan het Staddtheater Bern waar hij een veelzijdig repertoire opbouwde. In 1995 zong hij als Walter von Stolzing in Die Meistersänger von Nürnberg tijdens het Holland Festival en kreeg hierdoor internationale erkenning. Hij trad op in de Deutsche Oper en de Oper Berlin, in Dresden, Hamburg München, Essen en vele andere Europese operahuizen. Hij zong bij de Salzburger Festspiele, de Dresdner Festspiele, het Tivoli Festival Kopenhagen, het Festival du Radio France à Montpellier, het Eugene Oregon Festival en het Holland Festival.
Hij werkte onder belangrijke operareggisseurs zoals Harry Kupfer, Peter Konwitschny, Willy Decker, Gunter Kramer, Christopher Loy en Johannes Schaaf. Rollen die hij zong waren Lohengrin, Walter von Stolzing, Don Jose in Carmen, Dimitri in Boris Godunov, Stewa in Jenufa, Boris in Ka´ta Kabanova en vele anderen. Als gast is de tenor verbonden aan de Opera van Keulen. waar hij o.a.Siegfried zong. Bij concerten treedt hij regelmatig op met de Britse pianist Andrew Wise. Sinds 2014 werkt hij als producent en regisseur. www.albertbonnema.com

Een initiatief van:
Andriessen/De Klerk Stichting
Korte Begijnestraat 28
2011 HC Haarlem
023-551 6877
info@andriessendeklerkfestival.nl

Voor vragen over sponsoring?
Hilbrand Adema
Zakelijk leider
Telefoon +31 (0)6 2184 3943
zakelijk@andriessendeklerk-
festival.nl

Skype hilbrand.adema

Ontvang onze Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van alle informatie en wetenswaardigheden rondom het Andriessen/De Klerk Festival 2017. Inschrijven nieuwsbrief >>